Er det angrerett på flybilletter?

0

En klassisk problemstilling mange har opplevd, er at man har bestilt en flybillett for raskt etterpå å oppdage at man har bestilt på feil dato, eller at man kanskje ikke har mulighet for å reise allikevel. Siden kjøpet er gjort online burder man i prinsippet ha angrerett på kjøpet, men slik er det dessverre ikke.

Unntak i angrerettloven

I §2 i Angrerettloven nevnes det spesifikt at avtaler om persontransporttjenester ikke er omfattet av loven, og du har derfor ikke angrerett på kjøp av flybilletter, og billetter til andre former for transport, som bus, båt og tog.

Selger, det vil si reisebyrået eller flyselskapet, har imidlertid en opplysningsplikt i henhold til lovens §8, som krever at du skal være opplyst om den totale prisen for kjøpet, inkludert alle avgifter, før du aksepterer kjøpet, hvilket i praksis vil si før du klikker “kjøps-knappen”.

Kjøp fra utenlandske flyselskaper

Kjøper du en billett hos et utenlandsk flyselskap, via selskapets internasjonale nettsider (altså ikke via en norsk nettside), vil selskapet uansett ikke være bundet av den norske angreretten, men den lokale forbrukerlovgivningen der selskapet er hjemmehørende. I slike tilfeller vil du derfor ikke kunne kreve å heve kjøpet med bakgrunn i norsk angrerettlov uansett.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR