Angreretten – Du har ikke alltid krav på å få refundert hele fraktkostnaden

0

I utgangspunktet har du krav på å få refundert hele beløpet du har betalt til selger, når du benytter deg av angreretten, inkludert fraktkostnaden fra selger til deg (returfrakten må du dekke selv), men det finnes et enkelt unntak.

Selgers standard fraktmetode er avgjørende

Tilbyr butikken du handlet fra, en standard fraktmetode, i tillegg til en raskere fraktmetode mot en tilleggskostnad, vil du normalt bare ha krav på å få refundert en kostnad tilsvarende standardmetoden for frakt, som butikken tilbyr, uansett om du har valgt en dyrere fraktmetode.

I Angrerettloven §24 heter det:

Dersom forbrukeren uttrykkelig har valgt en annen type levering enn standardleveringen som den næringsdrivende tilbød, skal den næringsdrivende likevel ikke betale tilleggskostnadene dette medførte.

Dette betyr med andre ord at velger du en fraktmetode som er dyrere enn den metoden selger tilbyr som standard, så må du selv dekke merkostnaden ved dette, også når du benytter deg av angreretten.

Spørsmålet blir da hva som regnes som “standardlevering”. Hvis nettbutikken i kassen, automatisk velger en bestemt type levering for deg, så vil dette normalt regnes som standardmetode for levering, også selv om du kan velge en dyrere leveringsmetode. Hvis butikken derimot tilbyr flere forskjellige leveringsformer, men ikke har valgt en av disse automatisk i kassen, er det mer tvilsomt om det kan ansees at butikken opererer med en standard leveringsmetode.

Hva med oppkravsgebyret?

Har du handlet på postoppkrav har du krav på å få refundert oppkravsgebyret, på tross av at det kan argumenteres at du kunne ha valgt en annen betalingsmetode, og dermed unngått oppkravsgebyret.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR