Angrerett når ordren leveres i flere forsendelser

0

En typisk ting mange netthandlere opplever hvis ordren inneholder mer enn ett produkt, er at den leveres i flere sendinger, gjerne med dager mellom hver sending. Angreretten gjelder fra den datoen du mottar varen, men hvis ordren kommer i flere omganger, hvilken dato regnes angreretten da fra?

Svaret er ganske enkelt; Med mindre det er snakk om abonnementsordning, gjelder angreretten fra datoen du mottar den siste del av ordren din. Bestiller du for eksempel en ny mobiltelefon og et minnekort i samme ordre og mottar telefonen etter et par dager, mens minnekortet var i rest og først ankommer 3 uker senere, så har du i praksis rundt regnet 5 ukers angrerett på telefonen. Dette betyr selvsagt ikke at du kan bruke telefonen i 5 uker, da man da må anta at den ikke kan leveres tilbake til butikken i tilnærmet samme stand som du mottok den.

Selger bærer ansvaret for forsinket levering

Svært mange nettbutikker har idag ikke eget lager, men leverer ordrene direkte fra leverandøren til sluttkunde. Inneholder din ordre produkter fra to ulike leverandører, slik at de sendes ulikt og kommer frem til deg på forskjellige datoer, er det med andre ord selgers ansvar og du har fortsatt 14 dagers angrerett på hele ordren, fra datoen du mottar siste del av ordren.

Unntak ved abonnementsordrer

Det er dog ett unntak fra regelen, og det er hvis du bestiller et produkt som en abonnementsordning – her gjelder angreretten fra datoen du mottar første sending.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR