3 tips hvis du ønsker å benytte deg av angreretten

0

Forbrukerrettighetene står sterk i Norge, og det er i de aller fleste tilfeller helt uproblematisk å benytte seg av angreretten. De fleste næringsdrivende som må forholde seg til angrerettloven, gjør dette på en profesjonell måte, og de stikker ikke kjepper i hjulene bare for å gjøre det så komplisert som mulig for kunden å angre på et kjøp.

1 – Bruk angrerettskjemaet selger har gitt deg

Det er ikke noe lovkrav om at du må bruke et standardisert angrerettskjema, du kan i prinsippet informere selger mundtlig, for eksempel på telefon, om at du ønsker å heve kjøpet.  For å unngå misforståelser, og for å gjøre jobben med å håndtere returen så enkel som mulig for selger, anbefales det dog å benytte deg skjemaet selger har levert sammen med ordren (her forutsetter vi at selger har oppfylt sine plikter og faktisk gitt deg et angrerettskjema).

2 – Send angrerettskjemaet til selger på epost

For å unngå eventuelle misforståelser og diskusjoner i ettertid, anbefales det å sende angrerettskjemaet til selger på epost. Da kan du enkelt dokumentere når du har sendt skjemaet og bevise at du har gjort dette innenfor de 14 dager etter du mottok ordren, som det kreves.

3 – Ikke returner varen før du har fått en bekreftelse fra selger

Det holder at du har informert selger om at du vil benytte deg av angreretten, senest 14 dager etter du mottok ordren – Det er med andre ord ikke noe krav om at du må ha returnert produktet innenfor disse 14 dagene. Fra du har informert selger om at du ønsker å benytte deg av angreretten, har du nye 14 dager på deg til å levere produktet tilbake til butikken. Det lønner seg derfor å vente på en bekreftelse fra selger på at de har mottatt angrerettskjemaet du sendte. Du kan da også be om en bekreftelse på hvilken adresse du skal returnere varen til, slik at du er sikker på at den kommer frem.

 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR